Ogólnopolska konferencja „Wokół systemu pomocy dzieciom z FASD”
Zadanie dofinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
Zadanie nr 5 ORGANIZACJA KONFERENCJI W ZAKRESIE UPOWSZECHNIANIA METOD DIAGNOZY, TERAPII, EDUKACJI I WSPARCIA DZIECI Z FASD
Nazwa własna zadania
Ogólnopolska konferencja „Wokół systemu pomocy dzieciom z FASD – potrzeby, zasoby i wyzwania”.
Cel zadania
- upowszechnianie wiedzy na temat problemów, potrzeb dzieci z FASD i ich rodzin oraz modelowych rozwiązań w zakresie diagnozy i pomocy dzieciom z FASD oraz ich rodzin
- wymiana doświadczeń pomiędzy specjalistami zajmującymi się pomocą dzieciom z FASD oraz pomiędzy
rodzicami szukającymi wsparcia dla swoich dzieci - identyfikacja i opis najważniejszych wyzwań i najpilniejszych zadań, które mogą służyć rozwojowi systemu
pomocy dzieciom z FASD.
Grupa docelowa
psychologowie, pedagodzy, przedstawiciele służby zdrowia, edukacji, pomocy społecznej, sądownictwa zainteresowani lub zaangażowani w udzielanie pomocy dzieciom z FASD, osoby odpowiedzialne za wdrażanie lokalnego systemu pomocy dzieciom z FASD oraz rodzice wychowujący dzieci z FASD
Termin realizacji
1 września – 31 października 2022 r.
Opis zadania
W dniu 4 października 2022 r. zorganizowano w Sejmie RP jednodniową ogólnopolską konferencję „Wokół systemu pomocy dzieciom z FASD – potrzeby, zasoby i wyzwania.” Tematem konferencji była prezentacja doświadczeń, dorobku i modelowych rozwiązań w zakresie metod diagnozy, terapii, edukacji i wsparcia dzieci z FASD i ich rodzin. Zagadnienia poruszane były podczas trzech sesji tematycznych. Ważnym punktem programu było podsumowanie poszczególnych sesji.
Program konferencji
10.00 – rozpoczęcie, powitanie zaproszonych gości
Sesja I – Potrzeby diagnostyczne dzieci z FASD – refleksje diagnostów po latach praktyki.
10.20 – 10.50 wykład 1: Wspólne potrzeby psychologów i lekarzy w zespołach diagnostycznych – dr n. med Agata Cichoń-Chojnacka, kierownik Gdyńskiego Centrum Diagnozy i Terapii FASD
10.50 – 11.20 wykład 2: Problemy w zakresie diagnozy dzieci z FASD, na przykładzie doświadczeń – dr n. med. Katarzyna Pałka-Szafraniec, Regionalny Punkt Diagnozy i Terapii FASD w Łodzi
11.20 – 11.50 wykład 3: Diagnoza dziecka Z FASD – meta czy start? – Katarzyna Biała-Solarz, kierownik Specjalistycznej Poradni FASD w Rzeszowie
11.50 – 12.05 pytania, dyskusja i wnioski z sesji I
12.05- 12.20 przerwa kawowa
Sesja II – Potrzeby terapeutyczne dzieci z FASD i ich rodzin
12.20 – 13.05 wykład 1: Potrzeby rozwojowe i terapeutyczne dzieci z FASD – dr Małgorzata Klecka
13.05 – 13.50 wykład 2: Wielowymiarowość potrzeb dzieci z FASD – wymagania – dr Teresa Jadczak-Szumiło,
Centrum Psychologiczne ITEM
13.50 – 14.05 pytania, dyskusja i wnioski z sesji II
14.05 – 14.20 przerwa kawowa
Sesja III – Potrzeby edukacyjne dzieci z FASD
14.20 – 14.50 wykład 1: Jak wspierać dziecko z FASD w edukacji – Honorata Jaworek, nauczycielka wspomagająca w szkole Montessori w Warszawie
14.50 – 15.20 wykład 2: Rodzic – niezastąpiony partner w edukacji dziecka z FASD – Ewa Głowacka, rodzic dziecka z FASD
15.20 – 15.50 wykład 3: Dziecko, nastolatek, dorosły – jak wspierać osobę z FASD na różnych etapach jej życia – Katarzyna Kałamajska-Liszcz, rodzic adopcyjny dzieci z FASD
15.50 – 16.05 pytania, dyskusja i wnioski z sesji III
16.05 – 16.10 Podsumowanie i zakończenie konferencji
16.10 – Lunch