Aktywizacja, współpraca, integracja – czyli samorządy w działaniu na rzecz profilaktyki uzależnień 2025

Zadanie dofinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Zadanie 2.1.1. Przegląd ofert profilaktycznych kierowanych do szkół oraz samorządów gminnych i zebranie opinii dotyczących kryteriów wyboru programów profilaktycznych.
Nazwa własna zadania
W trosce o jakość profilaktyki - przegląd ofert i analiza kryteriów ich wyboru
Cel zadania
Celem projektu jest rozpoznanie rynku ofert profilaktycznych skierowanych do gmin i szkół oraz zebranie opinii przedstawicieli tych podmiotów na temat kryteriów wyboru programów profilaktycznych. Analiza ta pozwoli ocenić czynniki determinujące wybory podejmowane przez samorządy i szkoły oraz wskaże, w jakim stopniu decyzje te są zgodne z naukowymi standardami profilaktyki.
Na podstawie zebranych danych zostanie opracowany raport z rekomendacjami, który posłuży do zwiększenia częstotliwości wyboru i wdrażania przez gminy i szkoły programów opartych na naukowych podstawach i potwierdzonej skuteczności. Raport będzie zawierał zarówno analizę dostępnych ofert profilaktycznych, jak i wytyczne dotyczące usprawnienia procesu wyboru skutecznych działań profilaktycznych.
Wyniki badania będą miały na celu: poprawę jakości działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie dostępu do programów rekomendowanych; dostarczenie samorządom i szkołom rzetelnych danych na temat skuteczności różnych strategii profilaktycznych, co pozwoli na lepsze decyzje dotyczące wdrażanych działań; podniesienie świadomości instytucji decyzyjnych na temat konieczności stosowania ewaluowanych i skutecznych programów profilaktycznych, zamiast działań o niepotwierdzonej efektywności; wzmocnienie współpracy między instytucjami profilaktycznymi, samorządami i placówkami edukacyjnymi, co może prowadzić do systemowego podniesienia jakości profilaktyki w Polsce.
Projekt zakłada zebranie miarodajnych i reprezentatywnych danych, co pozwoli na opracowanie rzetelnych rekomendacji i wyznaczenie kierunków zmian w polityce profilaktycznej szkół i samorządów. Ostatecznym efektem będzie zwiększenie efektywności działań profilaktycznych na poziomie lokalnym i krajowym, co przyczyni się do skuteczniejszego przeciwdziałania uzależnieniom i innym zagrożeniom wśród dzieci i młodzieży.
Grupa docelowa
Osoby uczestniczące w podejmowaniu decyzji o wyborze ofert działań profilaktycznych; przedstawiciele samorządów gminnych oraz pracownicy szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Do badania danych zastanych pobrana zostanie próbka 48 instytucji (z 16 samorządów gminnych, z 16 szkół podstawowych i z 16 szkół ponadpodstawowych). Próba zostanie uwarstwowana województwami i wielkościami miejscowości (w podziale na trzy wielkości). Dobrana celowo próba będzie pochodziła z 16 województw, uwzględniając różne pod względem liczby mieszkańców miejscowości.
Termin realizacji
01.04.2025 r. do 31.12.2025 r.
Data podpisania umowy
01.04.2025 r.
Opis zadania
W celu odpowiedzi na postawione pytania zaplanowano badanie eksploracyjne z zastosowaniem metodologii mieszanej. W trakcie badania użyte zostaną trzy sekwencje: strategia jakościowa (badanie dokumentów zastanych), strategia jakościowa (indywidualne wywiady kwestionariuszowe) i strategia ilościowa (ankieta elektroniczna). Rezultatem realizacji projektu będzie raport końcowy zawierający opis metodologii badania, prezentację i analizę zgromadzonych danych, wnioski i rekomendacje. Raport końcowy będzie mógł posłużyć do opracowania i wdrożenia rozwiązań służących zwiększeniu częstotliwości korzystania przez szkoły i urzędy gminy ze strategii profilaktycznych o potwierdzonej skuteczności. Rezultatem projektu będzie również przygotowanie artykułu popularnonaukowego, upowszechniającego rezultaty przeprowadzonych badań.

