Szkolenie dla pracowników oświaty z zakresu FASD – „Rozumiem i wspieram”

Zadanie dofinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Zadanie 2.3.1 Szkolenie dla pracowników oświaty w tym pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych na temat pracy z dziećmi z FASD
Nazwa własna zadania
Szkolenie dla pracowników oświaty z zakresu FASD – „Rozumiem i wspieram”
Cel zadania
Celem projektu jest: zwiększenie kompetencji (wiedzy i umiejętności) 120 pracowników oświaty (pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych) na temat pracy z dzieckiem z FASD; zwiększenie umiejętności rozpoznawania objawów, które mogą wskazywać na FASD u ucznia; dostarczenie wiedzy o FASD, czyli deficytach rozwojowych (w tym poznawczych i emocjonalnych) oraz charakterystycznych zachowaniach występujących u dzieci z FASD 120 uczestnikom projektu; zwiększenie świadomości 120 pracowników oświaty na temat możliwość współwystępowania traumy oraz zaburzeń więzi u dzieci z FASD; zwiększenie umiejętności odpowiadania na specyficzne potrzeby dzieci z FASD w kontekście edukacji i udzielania wsparcia; zwiększenie kompetencji pozwalające na lepsze dostosowanie środowiska szkolnego/terapeutycznego adekwatnie do potrzeb dzieci z FASD.
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest do pracowników oświaty (nauczycieli edukacji przedszkolnej i szkolnej oraz pedagogów szkolnych, psychologów szkolnych), w tym osób pracujących w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.
Termin realizacji
02.05.2025 r. do 31.12.2025 r.
Data podpisania umowy
02.05.2025 r.
Opis zadania
W ramach projektu zostaną zorganizowane 4 edycje szkolenia. W każdej edycji weźmie udział 30 osób. W ramach zadania zostanie przeszkolonych 120 pracowników oświaty. Jedna edycja szkolenia będzie obejmowała 22 godziny zajęć, realizowanych w formie wykładów i warsztatów. Zaplanowano 18 godz. wykładów oraz 4 godz. warsztatów, przy czym warsztaty są realizowane równolegle w mniejszych grupach (w tym samym czasie z podgrupami pracuje dwóch trenerów), aby mogły być trafniej sprofilowane - jeden 2 godz. warsztat dedykowany jest dla nauczycieli, drugi 2 godz. dedykowany dla psychologów i pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, a oprócz tego każdy uczestnik ma zapewniony warsztat z omówieniem case study. Zakres tematyczny szkolenia obejmować będzie wiedzę na temat rozpoznawania negatywnych skutków spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży i rozwoju wiedzy o FASD, ogólnej charakterystyki tego problemu w Polsce, możliwości wsparcia dziecka z FASD w ramach systemu oświaty, szeroko zostanie omówiony wpływ alkoholu na rozwój płodu, stan noworodka i małego dziecka; zdefiniowanie Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) wraz z zaburzeniami współwystępującymi i trudnościami diagnostycznymi; omówienie traumy wczesnodziecięcej lub/i zaburzeń przywiązania jako istotnych doświadczeń dzieci z FAS, nastąpi wyjaśnienie funkcjonowanie uczniów z FASD, tzn. zostaną przybliżone charakterystyczne zaburzenia (pierwotne i wtórne) występujące u dzieci z FASD wraz z akcentem na omówienie funkcji poznawczych, uwarunkowań społecznoemocjonalnych i motywacyjnych. Zajęcia w kolejnym dniu będą poświęcone na przekazanie praktycznych rekomendacji jak może wyglądać edukacja przyjazna dziecku z FASD (wspieranie rozwoju funkcji poznawczych i językowych oraz funkcjonowania społecznego z uwzględnieniem sfery emocjonalnej i motywacyjnej). Łącznie w zaplanowanych czterech cyklach szkoleniowych weźmie udział 120 osób.

